A kormány 2023.08.24.-én kiadott 399/2023. (VIII. 24.) rendeletében jelentősen átdolgozza a földgázellátás biztonságának megőrzését szolgáló szabályrendszerét, vagy ahogy a felhasználók többsége már találkozhatott vele, a korlátozási besorolásokat és szabályrendszert.
A rendelet ugyan már hatályba is lépett, az új rendszer alkalmazásának kezdete 2024.01.01. Az új rendszer kiépítése időbe telik, így a kereskedőknek (vagy saját jogon eljáró felhasználóknak) 2023.11.15.-ig kell majd leadniuk a felhasználási helyekre vonatkozó új besorolási kategóriákat.
A korlátozási adatok gyűjtéséért és feldolgozásáért továbbra is a rendszerüzemeltetők (elosztók) felelnek, az adatok helyességéért pedig maga a felhasználó. A kereskedő felel a felhasználó friss és naprakész adatainak továbbításáért a rendszerüzemeltetők felé. A kereskedőnek ezen felül adatszolgáltatási kötelezettsége keletkezik az Energetikai Hivatal (Hivatal) felé is. Végül az összes besorolási és valós felhasználási adat a szállítási rendszerüzemeltetőhöz (FGSZ Zrt.) fut be, aki összegzi ezeket és válsághelyzet esetén a Válsághelyzeti Bizottság számára adatot biztosít a szükséges intézkedések meghozatalához.
Új korlátozási kategóriák
A kategóriákat gyakorlatilag teljesen átdolgozták az új rendszerben, mostantól az eddig 8+1 kategória helyett összesen három kategóriába kell besorolni a felhasználási helyeket az alábbiak szerint:
I. korlátozási kategória: 50MW teljesíménynél nagyobb erőművek: „a villamos energiáról szóló törvény alapján villamos energia termelői működési engedéllyel rendelkező, az 50 MW és annál nagyobb teljesítményű erőművek energiahordozó-készletének legkisebb mértékéről és a készletezés rendjéről szóló miniszteri rendelet rendelkezései szerint energiaforráskészlet fenntartására kötelezett felhasználási helyek földgázteljesítménye;”
II. korlátozási kategória: legalább 10 m3/órás távmért felhasználási helyek: „a 10 m3/óra és az a feletti névleges teljesítményű fogyasztásmérővel, az órai adatok jeltovábbításához szükséges telemechanikai rendszerrel rendelkező felhasználók és felhasználási helyek földgázteljesítménye;”
III. korlátozási kategória: 10 m3/óra alatti vagy nem távmért felhasználási helyek: „a 10 m3/óra alatti fogyasztásmérővel rendelkező felhasználók és az órai adatok jeltovábbításához szükséges telemechanikai rendszerrel nem rendelkező felhasználók, felhasználási helyek utolsó allokált felhasználása.”
* A vállalkozások többsége valószínűleg a III. korlátozási kategóriába fog tartozni, azaz 10 m3/óra alatti vagy nem távmért felhasználási hely. Ha önnél nem digitális a gázóra, nem távmért felhasználó, vagyis a III. kategóriába tartozik. Segítségül, ami a mennyiséget illeti: napi ~50 m3, azaz ~2,1 m3/óra gázt fogyaszt egy kb. 1.000 főt foglalkoztató gépgyártó cég.
Miről kell nyilatkozni?
Ezt a kormányrendelet melléklete tartalmazza:
A vállalkozás beazonosításhoz szükséges adatokon túl a következőket kell megadni:
- – kijelölt kapcsolattartóra vonatkozó adatok;
- – annak a kivételnek a megjelölése, amelybe a vállalkozás tartozik. Ha nincs ilyen kivétel, nem kell bejelölni, ha van, az erre vonatkozó adatokat kell megadni (a kivételhez tartozó kapacitás vagy napi mennyiség, engedély száma, ha van, annak lejárata);
- – ha van engedélye arra, hogy a korlátozást ne a mindenki számára meghatározott 4 óra alatt, hanem azt követően, legfeljebb azonban 72 órával hajtsa végre, az erre vonatkozó adatokat.
Az új szabályok szerint a korábbi sok kategória helyett a további differenciálás alapját a korlátozási kivételek adják, melyek sorrendben az alábbiak:
1. kivétel: “azon fennmaradó földgázteljesítmények, amelyek a technológiai károsodás elkerüléséhez, temperáláshoz szükségesek, II. kategória esetén legfeljebb 530 kWh/nap, III. kategória esetén 105 kWh/nap teljesítménnyel,”
(Ezen kivételnél például olyan technológiák, gyártási folyamatok értendők, amelyeknél a gyártási folyamat leállítása, illetve újraindítása több napot vesz igénybe, például nagyüzemi kemencék.)
2. kivétel: “a Hivatal által hatósági bizonyítvánnyal igazolt, nemzetgazdasági szempontból stratégiai jelentőségű felhasználói teljesítmények a kijelölést megalapozó tevékenység ellátásának fenntartásához szükséges mértékig,”
(Ezek a kivételek a nemzetgazdasági szempontból stratégiai jelentőségű felhasználói teljesítmények – a kivételekhez tartozó hatósági bizonyítványt a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) állította ki. Amennyiben még nem rendelkezik ilyen bizonyítvánnyal, akkor a MEKH témafelelőseit a foldgazfelugyelet@mekh.hu címen lehet megkeresni a konkrét céges kérdés/igény kapcsán.)
3. kivétel: “védett felhasználók közül az oktatási és közigazgatási szolgáltatók, azaz a Get. 3 § 75. pont f)-i) alpontja szerinti felhasználási hely teljesítményei, beleértve a távhőtermelő oktatási és a közigazgatási szolgáltatók részére termelt teljesítményeit is, amelyek nem tartoznak az 5. kivételbe,”
(Ezek a kivételek a védett felhasználók közül az oktatási és közigazgatási szolgáltatók – vállalkozókat nagyon kis mértékben érintheti – pl. magánóvoda.)
4. kivétel: “olyan földgázteljesítmények, amelyek korlátozása jelentős környezeti károkozással vagy egészségügyi kockázattal járna, továbbá a környezetet súlyosan veszélyeztető anyagnak a szabadba kerülését eredményezné, a veszélyeztetettség elkerüléséhez szükséges földgázvételezés mértékéig, továbbá az alapvető országos energiainfrastruktúrák üzemeltetéséhez kapcsolódó rendszerüzemeltetők földgázteljesítményei, a közellátást biztosító felhasználók földgázteljesítményei a rendszerüzemeltetéshez, illetve a közellátáshoz szükséges mértékig, valamint vészhelyzetben alapvető szolgáltatásokat végző felhasználók és a különleges jogrendben kijelölt vagy honvédelmi feladatok ellátására kijelölt felhasználók földgázteljesítményei,”
(Ezek olyan földgázteljesítmények, amelyek korlátozása jelentős környezeti károkozással vagy egészségügyi kockázattal járna; alapvető országos energiainfrastruktúrák üzemeltetéséhez kapcsolódó rendszerüzemeltetők földgázteljesítményei; vészhelyzetben alapvető szolgáltatásokat végző felhasználók, honvédelmi feladatok ellátására kijelölt felhasználók – ez a kivétel nem érinti a vállalkozások széles körét. Az érintett az érintettség okán illetékes hatóság pl. környezetvédelmi hatóság, katasztrófavédelem hatósági bizonyítványával tudja igazolni a kivételhez tartozását.)
5. kivétel: “a Get 3. § 76. pontjában meghatározott szolidaritási alapon védett felhasználók, melyek esetében elsősorban biztonsági földgázkészlet felhasználásával, illetve utolsó lehetőségként szolidaritási intézkedés igénybevételével kell az igényt kielégíteni,” Ez gyakorlatban a lakosság és egyéb alapvető szociális szolgáltatók csoportját jelenti.
6. kivétel: “vészhelyzet és szolidaritási intézkedés alkalmazása esetén a kritikus jelentőségű gázüzemű erőművek az ellátásuk biztonságához szükséges teljesítmények mértékéig, ha az erőmű gázellátásának hiánya súlyos károkat okozna a villamosenergia-rendszer működésében, vagy akadályozná a földgáztermelést vagy az együttműködő földgázrendszer működését.”
(Ezek tehát a kritikus jelentőségű gázüzemű erőművek, amelyek szintén a vállalkozások elenyésző hányadát érintik.)
A kivételekbe tartozásról a felhasználónak nyilatkozatot kell tennie, valamint azt hatósági bizonyítvánnyal, vagy a besorolás jogosultságát igazoló egyéb dokumentummal igazolnia kell. A kivételben csak az igazoló dokumentumban meghatározott földgázteljesítmény szerepelhet.
Fontos, hogy egyedi kérelemmel emelhető az 1. kivételben a II. korlátozási kategóriára megállapított temperálási mennyiség, mely nagyobb telephelyek esetén valóban szükséges lehet. A kivételekről részletesebb információt a rendelet 13-14. paragrafusában olvashatnak.
2023. szeptember közepi adatok alapján a hazai gáztárolók töltöttsége 93 %, ami Magyarország esetében a teljes fogyasztás 60 %-hoz közelít. A rendelkezésre álló információk alapján tehát nem várható a közeljövőben a gázfogyasztás korlátozása. A fent leírtak azt a célt szolgálják, hogy egy, a 2022. évhez hasonló helyzetben a korlátozottan rendelkezésre álló gázmennyiség a közérdek mentén kerüljön felhasználásra.
Várhatóan minden gázkereskedő a szerződéses partnereit nyilatkozattételre fogja felhívni a határidő lejárta előtt. A nyilatkozathoz kapcsolódó tájékoztatás kidolgozása jelenleg is folyik. Ez alapján valószínűleg minden nyilatkozattételre köteles, nem lakossági fogyasztót megkeres a gázkereskedője, hogy a nyilatkozatot határidőben megtegye, mivel a nyilatkozat várhatóan a gázkereskedővel kötött szerződések kötelező eleme lesz.
Tudnivalók a kivételek igazolásáról
A rendelet 14. § paragrafusa rendelkezik a szükséges igazolásokról az egyes kivételi kategóriákkal kapcsolatban.
A MEKH által kiállítandó igazolásokról:
Ahol a törvény a Hivatal (MEKH) által kiadott hatósági bizonyítvány szükségességére hivatkozik, ott a Hivatal közlése alapján a kérelmeket a megszokott csatornákon a (pl. cégkapuról hivatali kapura küldve az általános űrlap formanyomtatványon) lehet benyújtani a Hivatal részére. A kérelem elbírálásához csatolni szükséges a releváns információkat tartalmazó mellékleteket és az eljárásidíj megfizetéséről szóló igazolást. (Ennek mértéke jelenleg az 1/2014. (III. 4.) MEKH rendelet 6. § (2) bekezdés szerinti átalány igazgatási szolgáltatási díj fizetendő az 1. mellékletben nem nevesített eljárások esetén 10.000 Ft.) Az általános űrlap itt érhető el.
Az ÜKSZ-ben meghatározott igazolásokhoz (3. és 5. kivételek):
A Hivatal tájékoztatása szerint mivel az ÜKSZ-ben meghatározott igazolás részletszabályai nem kerültek kidolgozásra, így javasolják az intézményvezető által kiállítani az igazolást, amely tartalmazza az alábbiakat:
“Igazolás, mely szerint a földgázellátás biztonságának megőrzését szolgáló intézkedésekről szóló 399/2023. (VIII. 24.) Korm. rendelet 14. § (4) bekezdése alapján a [3.] kivételhez kell sorolni a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény 3. § 75. pontja szerinti alapvető szociális szolgáltatók közül a Get. 3. § 75. pont f) alpontja szerinti felhasználási hely teljesítményét, a [39N0000000000000X] POD azonosítójú felhasználót [Teljes név, címe], mivel intézményük egy [óvoda, iskola, bölcsöde] így az nemzeti köznevelésről szóló törvény szerinti köznevelési intézmény.”
OM azonosítónk: 123456
Szociális ágazati azonosítónk: S022222
Dátum, aláírás, pecsét
A kivételek igazolási módjairól:
- kivétel: az előírt alanyi jogon járó tempereáláshoz szükséges földgázmennyiség (2. kategória esetén 530 kWh/nap, 3. kategória esetén 105 kWh/nap) feletti tempereálási igény esetén az adott vállalkozás műszaki felügyeletét ellátó hatóság felhasználó telephelye szerint illetékes helyi szervéhez szükséges fordulni az egyedi kérelemmel. Az esetlegesen kiadott hatósági bizonyítvány érvényessége egy év.
- kivétel: a Hivatal (MEKH) által kiadott hatósági bizonyítvány szükséges. “A Hivatal a felhasználó egyedi, indokolt kérelmére jár el.” 1. § (5) alapján ezen kivétel alá sorolhatók az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos földgázteljesítmények is.
- kivétel: a felhasználó nyilatkozata és a felügyeletet ellátó miniszter által jóváhagyott, ÜKSZ-ben meghatározott igazolás alapján sorolhatók ide felhasználók.
- kivétel: ha
- “a korlátozás végrehajtása jelentős környezeti károkozással járna, környezetszennyezést, illetve környezetveszélyeztetést okozna, az emberi életet vagy egészséget veszélyeztetné, és azt a felhasználó kérelmére a telephelye szerint illetékes környezetvédelmi hatóság hatósági bizonyítvánnyal igazolja”
- “a korlátozás a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény IV. fejezet hatálya alá tartozó veszélyes üzemben olyan veszélyes anyagokkal kapcsolatos eseményt, súlyos balesetet okozhat, amely az emberi egészséget, a környezetet, az élet- és vagyonbiztonságot veszélyezteti, a felhasználó kérelmére, amennyiben a veszélyes üzem alapfeladata biztonságos ellátásához a gázellátás szükségességét az illetékes katasztrófavédelmi igazgatóság hatósági bizonyítvánnyal igazolja”
- “az alapvető országos energiainfrastruktúrák üzemeltetéséhez szükséges teljesítmények mértékéről a rendszerüzemeltető, földgáztermelő nyilatkozik“
- “a közellátást biztosító felhasználó nyilatkozik az olyan közszükségletet kielégítő folyamatos szolgáltatást biztosító közellátás esetében, amely az azt igénybevevők által egyedileg nem, hanem össztársadalmi szinten szervezett módon biztosítható, a közellátás biztosításához szükséges teljesítmény mértékéről”
- “a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló törvény, valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló kormányrendelet szerinti veszélyhelyzet esetében a felhasználó alapvető szolgáltatásokat végez, amit a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter igazol“
- “a különleges jogrendben vagy a honvédelmi feladatok végrehajtására gazdasági és anyagi szolgáltatási kötelezettségre kijelölt felhasználókra vonatkozó igazolást a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló törvény szerint az igénybevételi hatóság állítja ki”
- kivétel:
- lakosság részéről nincs szükség igazolásra, ezt az érintett rendszerüzemeltető elvégzi
- “a Get. 3. § 76. pont b) alpontja szerinti alapvető szociális szolgáltatókat, a felhasználó, felhasználási hely teljesítményeit, a szociális szolgáltató nyilatkozata és az érintett miniszter által kiállított, ÜKSZ-ben részletezett igazolás, dokumentum alapján”
- “a Get. 3. § 76. pont c) alpontja szerinti távhőtermelőt, felhasználónként, felhasználási helyenként, a 15. § (12) bekezdésben foglaltakra tekintettel a távhőszolgáltató által meghatározott kategóriára eső szolidaritási alapon védett éves hőigénynek megfelelő földgázfelhasználási arány figyelembevételével, a távhőszolgáltató nyilatkozata alapján”
- kivétel: “A felhasználó, felhasználási hely, teljesítmény 6. kivételbe sorolásához a Hivatal által kiállított hatósági bizonyítvány szükséges, amit a Hivatal a 13. § (2) bekezdés f) pontjában meghatározott esetekben az érintett szállítási rendszerüzemeltető vagy a villamosenergia-piaci átvitelirendszer-üzemeltető által benyújtott, indokolt kérelme alapján állít ki.”
Forrás:
- https://wattler.eu/2023/09/korlatozasi-kategoriak/
- Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara tájékoztató
Melléklet:
