TSZSZ

TÁJÉKOZTATÓ A

Teljesítésigazolási Szakértői Szerv

MŰKÖDÉSÉRŐL

 

Általános ismertető

Tájekoztató-tszsz-2025

2013-ra az építőiparban tapasztalható lánctartozások mértéke több száz milliárdos nagyságrendet ért el. Az építőipari cégek 80 %-ának volt késedelmes kifizetése, 25 %-ának 5 éven túli kifizetetlen számlája, illetve a cégek felénél 5 éven belül előfordult, hogy adót, munkabért, illetve beszállítót nem tudtak fizetni, mert nekik is késedelmesen fizettek.

Ennek a kedvezőtlen helyzetnek a kezelése tette szükségessé egy olyan szervezet létrehozását, amely egy szakértői eljárás lefolytatásával a szerződésből eredő teljesítések után járó ellenszolgáltatás mértékét állapítja meg, és szakvéleményével segíti elő a felek megállapodását. Amennyiben a felek ez alapján sem tudnak megegyezni és bíróság elé kerül az ügy, úgy a szabályozás végső célja, hogy mind a bíróság, mind a felek részére olyan speciális rendelkezéseket írjon elő, amelyek elősegítik ezeknek a pereknek a gyors befejezését. A perben felmerülő szakkérdésekben a TSZSZ szakvéleménye ugyanolyan bizonyítási eszköznek minősül, mintha a szakvéleményt a perben kirendelt igazságügyi szakértő terjesztette volna elő.

A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv működését a 2013. évi XXXIV. törvény, illetve a 236/2013. (VI. 30.) Korm. rendelet részletesen szabályozza, a jogszabályban nem rendezett főbb eljárási kérdésekről pedig a szakminiszter által elfogadott Ügyrend rendelkezik.

A fenti dokumentumok mindegyike – számos egyéb fontos információval együtt — a TSZSZ honlapján (https://mkik.hu/teljesitesigazolasi-szakertoi-szerv-kapcsolat) megtalálható.

A TSZSZ független szervezetként a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működik.

A TSZSZ hatásköre (Milyen ügyekben járhat el a TSZSZ?)

A TSZSZ eljárása a Magyarországon történő építési beruházásokra terjed ki, azon belül egyrészt

  • az építészeti-műszaki tervezési, építési, kivitelezési szerződés teljesítéséből eredő, a jogszabályban meghatározott kérdésekben a megrendelő, a tervező, a kivitelező vagy az alvállalkozó kérelmére készít szakértői véleményt a teljesítéssel kapcsolatos vitás ügyekben,

másrészt

  • a szerződést biztosító mellékkötelezettségek érvényesíthetőségével kapcsolatos vita eldöntéséhez

kérhető az eljárás.

Elszámolási vita esetén a TSZSZ-hez bármelyik szerződő fél fordulhat:

  • tervező, kivitelező vállalkozó,
  • alvállalkozó,
  • megrendelő.

 

A kérelem beadásának módja

Kérelmet a jogszabály által meghatározott forma szerint lehet benyújtani.

– Elektronikus kérelem befogadási rendszer használatával, ahol az űrlap kitöltése és a vitás teljesítéshez kapcsolódó dokumentumok csatolása után egyetlen kattintással kérelmezhető a TSZSZ eljárása (az online felület elérhetősége: https://www.mkik- tszsz.hu/hu/).

 

Az eljárás díja

A szakértői vélemény elkészítése díjazás ellenében történik, melynek összege a kérelmező által megjelölt vitatott bruttó érték 3%-a, de legkevesebb 200 000 Ft és nem haladhatja meg a 2 000 000 Ft-ot.

A szakértői díjat a kérelmező a kérelem beadásakor fizeti meg az MKIK elkülönített 10300002- 20373432-71003285 számú alszámlájára. Ez a kérelem befogadásának egyik alapfeltétele.

 

Az eljárás határideje

A TSZSZ által kirendelt szakértői tanács szakvéleményét a kérelemnek – hiánypótlás esetén azok pótlásának – a TSZSZ-általi befogadásának követő naptól számított 30 napon belül készíti el, amely eljárási határidő indokolt esetben egyszer további 30 nappal meghosszabbítható.

 

Általános eljárás

A beadott kérelmet a TSZSZ vizsgálja meg, és dönt annak befogadhatóságáról. Amennyiben a kérelem, illetve a csatolt dokumentumok hiányosak, a kérelmezőt hiánypótlásra szólítjuk fel. A kérelem elfogadása alapján, az érintett szakterületek ismeretében kerül kijelölésre az ügyben eljáró háromtagú szakértői tanács.

A szakértői tanács a szakértői vélemény elkészítéséhez szükséges vizsgálatot a beadott dokumentumok, valamint a megtartott helyszíni szemle alapján végzi el. A helyszíni szemle megtartásához rendőrségi közreműködés is kérhető. A helyszíni szemlén a szerződő felek és a kivitelezés helyszínéül szolgáló ingatlan birtokosa is jelen lehetnek, de távolmaradásuk a szakértői eljárás határidőre történő lezárását nem akadályozhatja meg.

Ha a fél a TSZSZ véleményét a szerződést biztosító mellékkötelezettség érvényesítésének vizsgálatához kapcsolóan kérte, akkor a TSZSZ a biztosítékot nyújtó személy részére is megküldi a szakvéleményt.

 

I.  Teljesítésigazolás vizsgálata

 

A TSZSZ eljárás célja

Olyan építészeti műszaki tervezési, építési, kivitelezési szerződés teljesítéséből eredő kérdésekben ad szakvéleményt, ahol

  • teljesítésigazolás nem került kiadásra,
  • kiadása vitás, vagy
  • a teljesítésigazolás kiadása megtörtént, de a kifizetés

Teljesítésigazolás vizsgálatával kapcsolatos kérelem visszamenőlegesen is benyújtható, legfeljebb az elévülési időt (jellemzően 5 év) célszerű figyelembe venni.

 

A kérelemmel együtt benyújtandó dokumentumok

Legfontosabb a mindkét fél által aláírt szerződés, annak a vitatott teljesítéshez kapcsolódó mellékletei, továbbá benyújtandók a vitatott teljesítés megvalósulását alátámasztó dokumentumok (pl. készre jelentés, átadási dokumentumok, jegyzőkönyvek, nyilatkozatok stb.). A kérelemben meg kell adni a pontos vitatott összeget (amennyiben korábban a szerződés keretén belül részszámlázásra is sor került, azok dokumentumait is csatolni szükséges).

Az eddig beadott kérelmek jelentős részében a felek közötti vita a pótmunka elszámolására is vonatkozott. Ilyenkor az alapszerződéshez tartozó dokumentumokon felül benyújtandók a pótmunka dokumentumai (pótmunka igények írásos jelzései és visszajelzései).

 

Eljárás menete

A szakértői tanács a beadott dokumentumok átnézése és a felekkel közösen megtartott helyszíni szemle (tervezési szerződés, illetve kivitelezés bizonyos eseteiben a felekkel közös egyeztető megbeszélés) alapján állítja össze szakértői véleményét.

Az eljárás végeredményeképpen a TSZSZ szakértői vélemény az alábbi kérdésekre ad választ:

  • a szerződés műszaki tartalma szerint a vállalkozót (alvállalkozót) terhelő tervezési és kivitelezési munkák leírása.

 

Nem feladata a TSZSZ-nek:

  • A tervek műszaki szempontból történő felülvizsgálata kizárólag olyan mértékig tárgya a szakértői eljárásnak, hogy az a tervezési eljárásokra vonatkozó rendeletben megfogalmazottaknak megfelel-e, vagy
  • A szakértői eljárásnak nem tárgya a tervek műszaki szempontból történő felülvizsgálata: a tervellenőri feladatok ellátása, a beépített anyagok megfelelőségének igazolása,
  • A beépített anyagok mennyiségi felmérése, a felmérési napló/naplórész készítése, a megépült szerkezet, a munkanem minőségi osztályba sorolása,
  • A szakhatósági hozzájárulások beszerzése, azok hiányában ilyen irányú igazolások kiállítása,
  • Szakkérdések felülvizsgálata (pl. statikai, tűzvédelmi stb. szakkérdések),
  • Költségvetés készítése, tervek készítése,
  • Esztétikai kérdések eldöntése,
  • Jogi kérdések eldöntése (pl. kötbér, illetve kárigény, kamat)

 

A kérelem beadás és az eljárás folyamata

  • Alapadatok megadása
  • A rendszer díjbekérőt küld a fizetendő összegről
  • Átutalás, a kapott linken keresztül az utalási bizonylat feltöltése
  • Releváns dokumentumok feltöltése
  • TSZSZ munkatársai a hiánypótlási felhívást 5 napon belül megküldik
  • Hiánypótlás
  • Sikeres hiánypótlás után az ügy befogadása
  • A befogadásról Kérelmező és Kérelmezett is értesítést kap
  • Kérelmezett 5 naptári napig álláspontját feltöltheti a kapott linken keresztül
  • Helyszíni szemle
  • Szakértői tanács kérésére a Felek részére maximum 8 naptári napra a feltöltés újra engedélyezhető
  • Szakvélemény elkészítése, aláírása, megküldése a felek részére
  • A hiánypótlás elmaradása esetén a befizetett díj 50%-a kerül visszafizetésre
  • Befogadás utáni kérelem visszavonás helyszíni szemle előtt esetén a befizetett díj 25%-a kerül visszafizetésre

 

Az eljárás eredménye

Az eljárás legjobb eredménye, ha a felek a TSZSZ-nek köszönhetően megegyezésre jutnak. Számos esetben előfordult már, hogy a felek a helyszíni szemle alkalmával, a szakértők jelenlétében tudtak megállapodásra jutni. Ebben az esetben a szakvélemény elkészül, és abban a szakértők rögzítik a megállapodás tényét.

 

TSZSZ szakvéleményére alapított per

A TSZSZ szakvéleményére alapított per a speciális eljárástípus melyet a TSZSZ Törvény külön szabályoz. Ez a gyakorlatban rövidebb eljárási határidőket, a szakvélemény megállapításai alapján igénybe vehető speciális intézkedéseket (előzetes intézkedés, a megítélt összeg elnöki letétbe helyezése) jelent.

A speciális eljárást a szakvélemény kézhezvételét követő 60 napon belül kell elektronikus úton elindítani. A keresetlevélhez csatolni kell:

  • A TSZSZ szakértői véleményt.
  • A szakvélemény kézhezvételét igazoló okirati bizonyítékot (tértivevény)

A fentiek vonatkozásában hiánypótlásra nincs lehetőség. Ezek hiányában a bíróság az eljárást az általános perrendtartás szabályai szerint fogja lefolytatni, tehát elvész a jogszabály nyújtotta kedvezmény.

 

II. Mellékkötelezettség érvényesíthetőségének vizsgálata

(jellemzően bank vagy biztosító által nyújtott garancia lehívás)

 

A TSZSZ eljárás célja

Az indokolatlan, vagy túlzott mértékű bankgarancia lehívások megakadályozása. Ennek érdekében a jogszabályban meghatározott mellékkötelezettségek érvényesítésének (jellemzően bank vagy biztosító által nyújtott garancia lehívás) jogosságát vizsgálja a TSZSZ.

 

A kérelemmel benyújtandó dokumentumok

Minden esetben kérjük a bankgarancia és az igénybejelentés okmányainak másolatát.

Teljesítési garancia terhére történő lehívás vizsgálatához:

  • A szerződésszerű    teljesítés    dokumentumait   (szerződés,   jegyzőkönyvek,    átadási dokumentáció, ).

Szavatossági garancia esetén:

  • A szavatossági idő alatt felmerült hibák kijavítására szóló felhívás (ok).
  • A hibák kijavítását igazoló
  • A hibák javításának megtagadása esetén ennek indoklása.

 

Eljárás menete

A kérelmezőnek amennyiben nem ért egyet a garancia lehívásával kérelmet nyújt be a TSZSZ- hez. A TSZSZ ezután jelzi garancia adó pénzintézet, illetve biztosító felé a kérelem beadását ezután a garancia adó az eljárás idejére felfüggeszti a lehívás kifizetését.

A szakértői tanács a beadott dokumentumok áttanulmányozása és a felekkel közösen megtartott helyszíni szemle (vagy egyeztető megbeszélés) alapján állítja össze szakértői véleményét.

A TSZSZ szakértői vélemény az alábbi kérdésekre ad választ:

A garancia lehívása a szakértői tanács által megismert dokumentumok és a helyszíni szemlén tapasztaltak alapján:

  • indokolt
  • nem indokolt
  • részben

 

Az eljárás eredménye

 A biztosítékot nyújtó a szakvélemény megállapításait alapul véve dönt a kifizetés teljesítéséről.