TÁJÉKOZTATÓ A
Teljesítésigazolási Szakértői Szerv
MŰKÖDÉSÉRŐL
Általános ismertető
2013-ra az építőiparban tapasztalható lánctartozások mértéke több száz milliárdos nagyságrendet ért el. Az építőipari cégek 80 %-ának volt késedelmes kifizetése, 25 %-ának 5 éven túli kifizetetlen számlája, illetve a cégek felénél 5 éven belül előfordult, hogy adót, munkabért, illetve beszállítót nem tudtak fizetni, mert nekik is késedelmesen fizettek.
Ennek a kedvezőtlen helyzetnek a kezelése tette szükségessé egy olyan szervezet létrehozását, amely egy szakértői eljárás lefolytatásával a szerződésből eredő teljesítések után járó ellenszolgáltatás mértékét állapítja meg, és szakvéleményével segíti elő a felek megállapodását. Amennyiben a felek ez alapján sem tudnak megegyezni és bíróság elé kerül az ügy, úgy a szabályozás végső célja, hogy mind a bíróság, mind a felek részére olyan speciális rendelkezéseket írjon elő, amelyek elősegítik ezeknek a pereknek a gyors befejezését. A perben felmerülő szakkérdésekben a TSZSZ szakvéleménye ugyanolyan bizonyítási eszköznek minősül, mintha a szakvéleményt a perben kirendelt igazságügyi szakértő terjesztette volna elő.
A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv működését a 2013. évi XXXIV. törvény, illetve a 236/2013. (VI. 30.) Korm. rendelet részletesen szabályozza, a jogszabályban nem rendezett főbb eljárási kérdésekről pedig a szakminiszter által elfogadott Ügyrend rendelkezik.
A fenti dokumentumok mindegyike – számos egyéb fontos információval együtt — a TSZSZ honlapján (https://mkik.hu/teljesitesigazolasi-szakertoi-szerv-kapcsolat) megtalálható.
A TSZSZ független szervezetként a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működik.
A TSZSZ hatásköre (Milyen ügyekben járhat el a TSZSZ?)
A TSZSZ eljárása a Magyarországon történő építési beruházásokra terjed ki, azon belül egyrészt
- az építészeti-műszaki tervezési, építési, kivitelezési szerződés teljesítéséből eredő, a jogszabályban meghatározott kérdésekben a megrendelő, a tervező, a kivitelező vagy az alvállalkozó kérelmére készít szakértői véleményt a teljesítéssel kapcsolatos vitás ügyekben,
másrészt
- a szerződést biztosító mellékkötelezettségek érvényesíthetőségével kapcsolatos vita eldöntéséhez
kérhető az eljárás.
Elszámolási vita esetén a TSZSZ-hez bármelyik szerződő fél fordulhat:
- tervező, kivitelező vállalkozó,
- alvállalkozó,
- megrendelő.
A kérelem beadásának módja
Kérelmet a jogszabály által meghatározott forma szerint lehet benyújtani.
– Elektronikus kérelem befogadási rendszer használatával, ahol az űrlap kitöltése és a vitás teljesítéshez kapcsolódó dokumentumok csatolása után egyetlen kattintással kérelmezhető a TSZSZ eljárása (az online felület elérhetősége: https://www.mkik- tszsz.hu/hu/).
Az eljárás díja
A szakértői vélemény elkészítése díjazás ellenében történik, melynek összege a kérelmező által megjelölt vitatott bruttó érték 3%-a, de legkevesebb 200 000 Ft és nem haladhatja meg a 2 000 000 Ft-ot.
A szakértői díjat a kérelmező a kérelem beadásakor fizeti meg az MKIK elkülönített 10300002- 20373432-71003285 számú alszámlájára. Ez a kérelem befogadásának egyik alapfeltétele.
Az eljárás határideje
A TSZSZ által kirendelt szakértői tanács szakvéleményét a kérelemnek – hiánypótlás esetén azok pótlásának – a TSZSZ-általi befogadásának követő naptól számított 30 napon belül készíti el, amely eljárási határidő indokolt esetben egyszer további 30 nappal meghosszabbítható.
Általános eljárás
A beadott kérelmet a TSZSZ vizsgálja meg, és dönt annak befogadhatóságáról. Amennyiben a kérelem, illetve a csatolt dokumentumok hiányosak, a kérelmezőt hiánypótlásra szólítjuk fel. A kérelem elfogadása alapján, az érintett szakterületek ismeretében kerül kijelölésre az ügyben eljáró háromtagú szakértői tanács.
A szakértői tanács a szakértői vélemény elkészítéséhez szükséges vizsgálatot a beadott dokumentumok, valamint a megtartott helyszíni szemle alapján végzi el. A helyszíni szemle megtartásához rendőrségi közreműködés is kérhető. A helyszíni szemlén a szerződő felek és a kivitelezés helyszínéül szolgáló ingatlan birtokosa is jelen lehetnek, de távolmaradásuk a szakértői eljárás határidőre történő lezárását nem akadályozhatja meg.
Ha a fél a TSZSZ véleményét a szerződést biztosító mellékkötelezettség érvényesítésének vizsgálatához kapcsolóan kérte, akkor a TSZSZ a biztosítékot nyújtó személy részére is megküldi a szakvéleményt.
I. Teljesítésigazolás vizsgálata
A TSZSZ eljárás célja
Olyan építészeti műszaki tervezési, építési, kivitelezési szerződés teljesítéséből eredő kérdésekben ad szakvéleményt, ahol
- teljesítésigazolás nem került kiadásra,
- kiadása vitás, vagy
- a teljesítésigazolás kiadása megtörtént, de a kifizetés
Teljesítésigazolás vizsgálatával kapcsolatos kérelem visszamenőlegesen is benyújtható, legfeljebb az elévülési időt (jellemzően 5 év) célszerű figyelembe venni.
A kérelemmel együtt benyújtandó dokumentumok
Legfontosabb a mindkét fél által aláírt szerződés, annak a vitatott teljesítéshez kapcsolódó mellékletei, továbbá benyújtandók a vitatott teljesítés megvalósulását alátámasztó dokumentumok (pl. készre jelentés, átadási dokumentumok, jegyzőkönyvek, nyilatkozatok stb.). A kérelemben meg kell adni a pontos vitatott összeget (amennyiben korábban a szerződés keretén belül részszámlázásra is sor került, azok dokumentumait is csatolni szükséges).
Az eddig beadott kérelmek jelentős részében a felek közötti vita a pótmunka elszámolására is vonatkozott. Ilyenkor az alapszerződéshez tartozó dokumentumokon felül benyújtandók a pótmunka dokumentumai (pótmunka igények írásos jelzései és visszajelzései).
Eljárás menete
A szakértői tanács a beadott dokumentumok átnézése és a felekkel közösen megtartott helyszíni szemle (tervezési szerződés, illetve kivitelezés bizonyos eseteiben a felekkel közös egyeztető megbeszélés) alapján állítja össze szakértői véleményét.
Az eljárás végeredményeképpen a TSZSZ szakértői vélemény az alábbi kérdésekre ad választ:
- a szerződés műszaki tartalma szerint a vállalkozót (alvállalkozót) terhelő tervezési és kivitelezési munkák leírása.
Nem feladata a TSZSZ-nek:
- A tervek műszaki szempontból történő felülvizsgálata kizárólag olyan mértékig tárgya a szakértői eljárásnak, hogy az a tervezési eljárásokra vonatkozó rendeletben megfogalmazottaknak megfelel-e, vagy
- A szakértői eljárásnak nem tárgya a tervek műszaki szempontból történő felülvizsgálata: a tervellenőri feladatok ellátása, a beépített anyagok megfelelőségének igazolása,
- A beépített anyagok mennyiségi felmérése, a felmérési napló/naplórész készítése, a megépült szerkezet, a munkanem minőségi osztályba sorolása,
- A szakhatósági hozzájárulások beszerzése, azok hiányában ilyen irányú igazolások kiállítása,
- Szakkérdések felülvizsgálata (pl. statikai, tűzvédelmi stb. szakkérdések),
- Költségvetés készítése, tervek készítése,
- Esztétikai kérdések eldöntése,
- Jogi kérdések eldöntése (pl. kötbér, illetve kárigény, kamat)
A kérelem beadás és az eljárás folyamata
- Alapadatok megadása
- A rendszer díjbekérőt küld a fizetendő összegről
- Átutalás, a kapott linken keresztül az utalási bizonylat feltöltése
- Releváns dokumentumok feltöltése
- TSZSZ munkatársai a hiánypótlási felhívást 5 napon belül megküldik
- Hiánypótlás
- Sikeres hiánypótlás után az ügy befogadása
- A befogadásról Kérelmező és Kérelmezett is értesítést kap
- Kérelmezett 5 naptári napig álláspontját feltöltheti a kapott linken keresztül
- Helyszíni szemle
- Szakértői tanács kérésére a Felek részére maximum 8 naptári napra a feltöltés újra engedélyezhető
- Szakvélemény elkészítése, aláírása, megküldése a felek részére
- A hiánypótlás elmaradása esetén a befizetett díj 50%-a kerül visszafizetésre
- Befogadás utáni kérelem visszavonás helyszíni szemle előtt esetén a befizetett díj 25%-a kerül visszafizetésre
Az eljárás eredménye
Az eljárás legjobb eredménye, ha a felek a TSZSZ-nek köszönhetően megegyezésre jutnak. Számos esetben előfordult már, hogy a felek a helyszíni szemle alkalmával, a szakértők jelenlétében tudtak megállapodásra jutni. Ebben az esetben a szakvélemény elkészül, és abban a szakértők rögzítik a megállapodás tényét.
TSZSZ szakvéleményére alapított per
A TSZSZ szakvéleményére alapított per a speciális eljárástípus melyet a TSZSZ Törvény külön szabályoz. Ez a gyakorlatban rövidebb eljárási határidőket, a szakvélemény megállapításai alapján igénybe vehető speciális intézkedéseket (előzetes intézkedés, a megítélt összeg elnöki letétbe helyezése) jelent.
A speciális eljárást a szakvélemény kézhezvételét követő 60 napon belül kell elektronikus úton elindítani. A keresetlevélhez csatolni kell:
- A TSZSZ szakértői véleményt.
- A szakvélemény kézhezvételét igazoló okirati bizonyítékot (tértivevény)
A fentiek vonatkozásában hiánypótlásra nincs lehetőség. Ezek hiányában a bíróság az eljárást az általános perrendtartás szabályai szerint fogja lefolytatni, tehát elvész a jogszabály nyújtotta kedvezmény.
II. Mellékkötelezettség érvényesíthetőségének vizsgálata
(jellemzően bank vagy biztosító által nyújtott garancia lehívás)
A TSZSZ eljárás célja
Az indokolatlan, vagy túlzott mértékű bankgarancia lehívások megakadályozása. Ennek érdekében a jogszabályban meghatározott mellékkötelezettségek érvényesítésének (jellemzően bank vagy biztosító által nyújtott garancia lehívás) jogosságát vizsgálja a TSZSZ.
A kérelemmel benyújtandó dokumentumok
Minden esetben kérjük a bankgarancia és az igénybejelentés okmányainak másolatát.
Teljesítési garancia terhére történő lehívás vizsgálatához:
- A szerződésszerű teljesítés dokumentumait (szerződés, jegyzőkönyvek, átadási dokumentáció, ).
Szavatossági garancia esetén:
- A szavatossági idő alatt felmerült hibák kijavítására szóló felhívás (ok).
- A hibák kijavítását igazoló
- A hibák javításának megtagadása esetén ennek indoklása.
Eljárás menete
A kérelmezőnek amennyiben nem ért egyet a garancia lehívásával kérelmet nyújt be a TSZSZ- hez. A TSZSZ ezután jelzi garancia adó pénzintézet, illetve biztosító felé a kérelem beadását ezután a garancia adó az eljárás idejére felfüggeszti a lehívás kifizetését.
A szakértői tanács a beadott dokumentumok áttanulmányozása és a felekkel közösen megtartott helyszíni szemle (vagy egyeztető megbeszélés) alapján állítja össze szakértői véleményét.
A TSZSZ szakértői vélemény az alábbi kérdésekre ad választ:
A garancia lehívása a szakértői tanács által megismert dokumentumok és a helyszíni szemlén tapasztaltak alapján:
- indokolt
- nem indokolt
- részben
Az eljárás eredménye
A biztosítékot nyújtó a szakvélemény megállapításait alapul véve dönt a kifizetés teljesítéséről.