Figyelemfelhívás online bűncselekményekre

A Tolna Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara és a Vármegyei Rendőr-főkapitányság együttműködve felhívja figyelmét, hogy a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság bűnügyi ügyfeldolgozói tevékenysége során azt tapasztalja, hogy az elkövetett bűncselekmények egyre nagyobb hányadát az elkövetők az online térben követik el. A folyamatosan megújuló elkövetői trendek egy része kifejezetten cégeket helyez célkeresztbe.

1. Az egyik főként cégeket érintő csalási módszer, amikor elkövető valamilyen valós ügyfél, beszállító, partner vagy hitelező képviselőjeként azonosítja magát. A megkeresés érkezhet telefonon, levélben, faxon vagy e-mailben. A csaló azt kéri, hogy a jövőbeli számláinál módosítsák valamelyik banki adatot, például a kedvezményezett bankszámlaszámát vagy másodlagos számlaazonosítóját. Az így megadott bankszámla felett a csaló

Esetenként az elkövetők tudomást szereznek arról, hogy az egyik cég a másiktól valamilyen összeg átutalását várja. A kötelezettet hamis e-mailben „értesítik”, hogy megváltozott a cég bankszámlája, az új bankszámlára kérik a pénzt. Az új bankszámlára utalt összeggel már a csalók rendelkeznek. A hamis email cím megtévesztésig hasonlít az eredetire.

Bűnmegelőzési tanácsaink a fenti bűncselekmények megelőzése érdekében:

  • Amennyiben ilyen e-mailt kapnak, mindenképpen vegyék fel személyesen a kapcsolatot a másik féllel, hogy ellenőrizzék, valóban ők küldték azt!
  • Ellenőrizzenek minden, állítólagosan a beszállítótól vagy hitelezőtől érkező kérelmet – főleg akkor, ha azt kérik, hogy a jövőbeli számláknál módosítsák valamelyik banki adatot!
  • Ne használják a módosítást vagy ellenőrzést kérő levélben, e-mailben szereplő kapcsolattartási adatokat! Keressenek egy korábbi üzenetet, és annak a kapcsolattartási adatait használják!
  • Jelöljenek ki egy megbízott kapcsolattartót azoknak a vállalatoknak az esetében, amelyek számára rendszeresen indítanak kifizetéseket!
  • Vezessenek be egy biztonságos rendszert adott összeghatár feletti kifizetések esetében, amelynek kifejezetten a helyes bankszámlaszám és kedvezményezett ellenőrzése a célja! Ez lehet például egy megbeszélés az érintett vállalattal.
  • A számla kifizetésekor egy ellenőrzött e-mail-címre küldjenek tájékoztatást a kedvezményezettnek! A biztonság szavatolása érdekében szerepeltessék a fogadó bank nevét és a bankszámlaszám utolsó nyolc számjegyét, illetve a másodlagos számlaazonosítójának jellemző részletét (pl. az adóazonosító utolsó négy karakterét)!
  • Korlátozzák azokat az adatokat, amelyeket megosztanak az alkalmazottakról a közösségi médiában!
  • Az alkalmazott minden esetben jelentse a vezetőnek a csalási kísérleteket!

2. Egy másik módszerrel általában a kifizetési jogkörrel rendelkező alkalmazottakat támadják az elkövetők, és hamis számla kifizetésére, vagy jóvá nem hagyott átutalás indítására próbálják rávenni. Arra építenek, hogy a dolgozók igyekeznek gyorsan teljesíteni azokat a feladatokat, amelyek közvetlenül a felső vezetéstől érkeznek. A csalók általában részletes információkkal rendelkeznek a szervezetről, és a hívás (vagy e-mail) rendkívül meggyőzőnek látszik. Ez a fajta megkeresés kéretlen telefonhívás (vagy e-mail) formájában érkezik, látszatra a megfelelő felsővezetőtől, aki rendszerint a téma bizalmas kezelését kéri, de sürgeti az ügyintézést. A kérés ugyanakkor szokatlan, a belső előírásoknak ellentmondó is

Bűnmegelőzési tanácsaink a fenti csalás megelőzése érdekében:

  •  Az alkalmazottak kezeljék óvatosan, fenntartással a „vezetőtől” érkező szokatlan megkereséseket!
  • Tartsák be szigorúan a kifizetésekre és a beszerzésre vonatkozó biztonsági eljárásokat! Ne hagyjanak ki eljárási lépéseket, és ne engedjenek a nyomásgyakorlásnak!
  • Mindig gondosan ellenőrizzék a hívásokban, e-mailekben érkező kéréseket a bizalmas információk, pénzátutalások esetében! A csalók gyakran adják ki magukat pl. az épp külföldön tartózkodó cégvezetőnek, vagy használnak a valódihoz nagyon hasonló e-mail-címeket, amelyek csak egy karakterben térnek el az eredetitől.
  • Ne az e-mailre válaszolva próbáljanak meggyőződni annak valódiságáról, hanem inkább telefonáljanak vagy más csatornán ellenőrizzék a feladatot! Ha van rá mód, hívják fel a felsővezetőt vagy annak asszisztensét, titkárságát!
  • Amennyiben kétségeik vannak egy átutalási utasítással kapcsolatban, mindig kérdezzék meg egy kompetens munkatársukat, még akkor is, ha a feladat diszkrét kezelésére kérték!
  • Soha ne nyissanak meg e-mailben kapott gyanús hivatkozásokat vagy mellékleteket! Különös körültekintéssel járjanak el, ha vállalati számítógépeken nyitják meg személyes e-mail-fiókjukat!
  • Korlátozottan terjesszék az információkat, és kezeljék óvatosan a közösségi médiát! Ne tegyenek közzé semmilyen, a munkával vagy a munkahellyel kapcsolatos tartalmat, információt! Ne osszanak meg a vállalati hierarchiára, biztonságra és eljárásokra vonatkozó információkat!
  • Minden esetben értesítsék a vezetőt, ha gyanús e-mailt vagy telefonhívást kapnak!

Ajánljuk szíves figyelmükbe a kiberpajzs.hu weboldalt, ahol a hatóságok folyamatosan tájékoztatást adnak az online térben elkövetett vagyon elleni bűncselekmények trendjeiről, valamint azok megelőzésének lehetőségeiről.